روش های دریافت اقامت کاری کانادا

کشور کانادا جزء بهترین مقصدهای کاری در دنیا به شمار می‌رود. حقوق خوب، وضعیت رفاهی درجه‌یک و فرصت پیشرفت فراوان ازجمله عواملی هستند که ویزای کار کانادا را به محبوب‌ترین ویزا تبدیل کرده‌اند. ویزای کار کانادا یک سند قانونی است که به افراد دارای ملیت غیر کانادایی اجازه می‌دهد در کشور کانادا کار و زندگی کنند. دولت کانادا همه‌ساله حدود نیم میلیون ویزای کار را برای کارکنان خارجی موقت خود از سرتاسر جهان صادر می‌کند. موسسه مهاجرتی هلدینگ رسام در ادامه به معرفی این ویزا پرداخته است.

روش های دریافت اقامت کاری کانادا

انواع روش‌های دریافت ویزای کار کانادا

راه‌های فراوانی برای اخذ ویزای کار کانادا وجود دارد. در برخی از این روش‌ها فرد باید از سوی یک کارفرمای کانادایی جاب آفر گرفته باشد. البته روش‌هایی دیگری هم هست که متقاضی را تنها ملزم می‌کنند تا مدرک ارزیابی اثر بازار کار یا LIMA خود را ارائه دهد. در برخی روش‌ها نیز فرد متقاضی کار در کانادا می‌بایست نوعی ارتباط دیگر با کشور کانادا داشته باشد (مانند سابقه تحصیل در کانادا، اسپانسرشیب کانادا از طریق همسر و غیره). مهم‌ترین روش‌های اخذ ویزای کار کانادا عبارتند از:

  1. داشتن یکی از مدارک ارزیابی اثر بازار کار (LMIA)

این روش خود به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • برنامه کارکنان خارجی کانادا (TFWP):

طبق این برنامه، کارفرمایان کانادایی می‌توانند افراد را از ملیت‌های غیر کانادایی استخدام نمایند و بدین ترتیب کمبود نیروی کار کانادا را جبران کنند. برنامه TFWP کانادا به‌طور مشترک از سوی اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) و اداره توسعه اجتماعی و کارگزینی کانادا (ESDC) کنترل می‌شود.

کارفرمایان کانادایی می‌توانند با استفاده از برنامه کارکنان خارجی موقت کانادا (TFWP)، استعدادهای خارجی موردنیاز خود را تأمین نمایند. طبق این برنامه، کارکنان خارجی نیز حقوق قانونی و محافظت کامل قانونی از سوی دولت کانادا دریافت خواهند کرد. تحت برنامه TFWP، کارفرمایان کانادایی می‌توانند کارکنان خارجی خود را طبق یکی از جریان‌های استخدامی زیر استخدام نمایند:

کارکنان مزدبالا، کارکنان مزدپایین، جریان استعدادهای جهانی، کارکنان خارجی کشاورزی، مراقبان خانگی، دانشگاهیان خارجی.

ویژگی کلیدی TFWP این است که کارفرما باید مدرک ارزیابی اثر بازار کار (LMIA) داشته باشد. کارفرمایان باید تحت برنامه TFWP نخست یک LMIA دریافت نمایند و بدین ترتیب ثابت کنند که امکان استخدام هیچ شهروند کانادایی یا افراد دارای اقامت دائم کانادا برای شغل مربوطه نبوده است. تنها پس از دریافت LMIA توسط کارفرمای کانادایی متقاضیان می‌توانند برای دریافت ویزای کار کانادا (یا همان مجوز اقامت کاری کانادا) و سپس اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایند.

انواع روش‌های دریافت ویزای کار کانادا

  • LMIA ساده‌سازی شده استان کبک:

استان کبک کانادا از جنبه‌های مختلفی در میان دیگر مناطق کانادا منحصربه‌فرد است. زیرا این استان دارای خودمختاری بیشتری می‌باشد. به همین دلیل معمولاً قوانینش متمایز از دیگر استان‌ها است. اخذ ویزای کار کانادا استان کبک طی فرایند ساده‌سازی شده LIMA صورت می‌گیرد.

در دیگر استان‌های کشور کانادا به‌جز کبک، کارفرما باید برای دریافت LMIA ثابت کند که موقعیت شغلی خود را برای کارکنان کانادایی تبلیغ کرده و کسی را برای شغل مربوطه، پیدا نکرده است. اما در برنامه LMIA ساده‌سازی شده کبک، کارفرمایان این استان نیازی ندارند این مسئله را برای دریافت مدرک LMIA ثابت نمایند.

تفاوت اصلی LMIA کبک آن است که برخی شغل‌های ضروری استان از پیش تعیین شده‌اند و کارفرمایان این شغل‌ها می‌توانند کارکنان خارجی برای آن‌ها استخدام کنند. همچنین ثبت تقاضای ویزای کاری استان کبک باید به زبان فرانسه انجام شود. ضمناً لازم است تقاضای LMIA هم از سوی دولت فدرال کانادا و هم مقامات استان تأیید شود. یعنی تقاضای ویزای کار کانادا استان کبک باید به هر دو ارسال گردد.

  • جریان استعدادهای جهانی (Global Talent Stream):

برنامه GTS در سال 2017 با همکاری اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) و اداره توسعه انسانی و استخدامی کانادا (ESDC) آغاز شد. طبق این برنامه، کارفرمایان کانادایی می‌توانند افراد بسیار ماهر را از سرتاسر جهان استخدام کنند و ویزای کار کانادا را برای آن‌ها فراهم نمایند. بدین ترتیب دولت کانادا به این کارفرمایان کمک می‌کند تا در سطح بین‌المللی در مشاغل حرفه‌ای به رقابت بپردازند. لازم به ذکر است که این برنامه در اصل زیرمجموعه‌ای از TFWP به شمار می‌رود.

GTS دو نوع کلی دارد: دسته A (Category A) و دسته B (Category B). الزامات مشترک هر دو نوع عبارتند از:

  • هزینه تقاضا: مبلغ 1000 دلار کانادا که باید از سوی کارفرما پرداخت شود.
  • قانونی بودن کسب‌وکار: کارفرما می‌بایست مدارک قانونی بودن کسب‌وکار خود را برای مقامات مربوطه ارسال نماید.
  • برنامه منافع بازار کار: کارفرمایان تحت برنامه GTS می‌بایست یک برنامه منافع بازار کار برای خود طراحی کنند. این برنامه باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند با استفاده از استعدادهای استخدام‌شده اثر بلندمدتی بر بازار کار کانادا بگذارد. داشتن LMIA مثبت برای جذب نیروی کار در این برنامه الزامی است.

تفاوت دسته A با دسته B GTS آن است که در دسته A، کارفرما باید با یکی از سازمان‌های شریک در برنامه GTS همکاری نماید. این سازمان‌ها هستند که تعیین می‌کنند کدام بخش به نیروی کار حرفه‌ای نیاز دارد. اما در دسته B، کارفرما باید یکی از مشاغل موجود در فهرست مشاغل استعدادهای جهانی را انتخاب کند و نیروی کار موردنیاز خود را در این حوزه‌ها انتخاب نماید.

  1. اخذ ویزای کار کانادا با جاب آفر یا قرارداد استخدامی و بدون نیاز به LMIA

این روش به دو دسته تقسیم می‌شود و موسسه مهاجرتی هلدینگ رسام در ادامه به معرفی آنها پرداخته است:

  • برنامه جابه‌جایی‌های بین‌المللی (IMP): کارفرمایان کانادا می‌توانند طبق برنامه جابجایی‌های بین‌المللی (IMP) نیروی کار غیر کانادایی بگیرند، آن هم بدن نیاز به مدرک ارزیابی اثر بازار کار یا LMIA. کارفرمایان کانادایی می‌بایست جهت استخدام نیروی کار غیرکانادایی از طریق IMP مراحل زیر را پشت سر بگذارند:
  • ثابت کنند نیروی کار موردنظر، شرایط استخدام بدون LMIA را دارد.
  • مبلغ 230 دلار را به‌عنوان هزینه همسویی کارفرما بپردازند.
  • جاب آفر خود را از طریق درگاه کارفرمایی برنامه IMP کانادا ثبت نمایند.

پس از تکمیل مراحل بالا از سوی کارفرما، نیروی کار متقاضی ویزای کار کانادا می‌تواند برای دریافت ویزای کانادا اقدام کند. نیروی کار موردنظر باید مشخصات را تحت برنامه استراتژی مهارت‌های جهانی (Global Skills Strategy) ثبت نماید. اگر سطح مهارتی NOC آن‌ها در این برنامه برابر با A یا 0 باشد، آنگاه می‌توانند تقاضای ویزای کار کانادا را ثبت نمایند.

شرایط دریافت ویزای کار کانادا

  • انتقال درون شرکتی: انتقال درون شرکتی حالتی از IMP است که کارفرمایان می‌توانند به کمک آن کارکنان خود را از شرکتی به شرکت دیگر انتقال دهند. نیروی کار موردنظر باید در یک شرکت بین‌المللی یا چند شعبه‌ای چند کشوری کار کند. در این صورت طبق برنامه انتقال درون شرکتی کانادا، می‌تواند با دریافت ویزای کار کانادا به این کشور مهاجرت کند و در همان شرکت به فعالیت حرفه‌ای بپردازد.
  1. مجوزهای کاری باز یا ویزای کار کانادا بدون نیاز به جاب آفر یا LMIA

دو راه عمده برای اخذ ویزای کار کانادا بدون جاب آفر یا اخذ ویزای کار کانادا بدون LMIA هست که عبارتند از:

  • مجوز کاری پساتحصیلی (PGWP) کانادا: ویزای PGWP کانادا به دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در کانادا داده می‌شود. فرد متقاضی می‌تواند با داشتن مجوز PGWP برای تمام کارفرمایان کانادایی، به هر تعداد ساعت دلخواه و در هر منطقه کانادا کار کند.

مدت اعتبار مجوز کاری PGWP کانادا می‌تواند بین هشت ماه تا سه سال باشد. این نوع ویزای کار کانادا به ویژه برای کسب سابقه کاری در کانادا برای دانشجویان این کشور مناسب است. چراکه دانشجوی محصل در دانشگاه‌های کانادا می‌تواند از این طریق، سابقه کاری به دست آورد و سپس برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کند.

ویژگی برجسته ویزای PGWP کانادا آن است که نیازی به LMIA ندارد. دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند با داشتن ویزای کار پساتحصیلی کانادا به‌آسانی برای دریافت اقامت دائم کانادا از طریق روش‌های زیر اقدام کنند:

کلاس تجربه کانادایی (CEC)، کارکنان ماهر فدرال (FSW)، فدرال اسکلید تریدز (FST)، برنامه‌های استانی PNP و برنامه‌های مهاجرتی استان کبک.

  • اسپانسرشیب همسری: افراد دارای ملیت غیر کانادایی می‌توانند در صورت اسپانسر شدن از سوی همسرشان برای دریافت مجوز کار کانادا اقدام نمایند. فرد متقاضی این نوع ویزای کار کانادا می‌بایست از درون خاک کشور کانادا برای این ویزا اقدام کند. داشتن معیارهایی برای این منظور ضروری می‌باشد. اسپانسرشیب همسری برای خانواده دانشجویان بین‌المللی در کانادا نیز ممکن است.

شرایط دریافت ویزای کار کانادا

تقریباً همه افراد دارای ملیت غیر کانادایی برای کار در کانادا به مجوز کاری نیاز خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای کار کانادا داشتن جاب آفر از سوی کارفرمای کانادایی تحت برنامه ارزیابی اثر بازار کار یا LMIA است. البته در برخی موارد متقاضیان ویزای کار کانادا می‌توانند بدون LMIA یا بدون جاب آفر ویزای کار کانادا را دریافت نمایند. ازجمله فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا یا همان مؤسسات آموزشی تأییدشده دولت کانادا (DLI) یا همسران کسانی که به تحصیل در کانادا یا کار در کانادا مشغول‌ هستند. دیگر معیارهای تقاضا برای ویزای کار کانادا به‌طورکلی عبارتند از:

  • اثبات این که فرد حتماً می‌خواهد پس از انقضای مجوز کاری کانادا به کشورش بازگردد
  • اثبات داشتن توانایی مالی کافی جهت تأمین هزینه‌های فرد و خانواده‌اش هنگام اقامت در کانادا
  • داشتن گواهی پزشکی و عدم سوءپیشینه
  • داشتن توافق کاری رسمی با یک کارفرمای معتبر کانادایی
  • ارائه مدارک لازم برای کار در کانادا و ورود به خاک کانادا

 

مدارک لازم برای دریافت ویزای کار کانادا

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار کانادا می‌توانند بسته به نوع مجوز کار کانادا، متفاوت باشند. مدارک و اسناد لازم برای دریافت ویزای کار کانادا به‌طورکلی عبارتند از:

  • فرم تکمیل‌شده تقاضای ویزای کار کانادا
  • مدارک وضعیت اقامت فرد درون خاک کانادا (در صورت نیاز)
  • اسناد وضعیت اقامت خانواده فرد درون خاک کانادا (در صورت نیاز)
  • سند ارزیابی اثر بازار کار یا LMIA (در صورت نیاز)
  • سند کتبی جاب آفر یا پیشنهاد شغلی (در صورت نیاز)
  • رزومه یا CV
  • سند ازدواج (در صورت نیاز)
  • سند پذیرش مخصوص استان کبک (CAQ) (در صورت نیاز)
  • مدارک مربوط به داشتن معیارهای شغل
  • رونوشت معتبر از پاسپورت
  • رونوشت مدرک تحصیلی
  • نتایج آزمایش پزشکی (در صورت نیاز)
  • شواهد مبتنی بر داشتن توانایی مالی برای اقامت در کانادا و بازگشت به کشور مبدأ
  • رسید پرداخت هزینه‌های ثبت‌نام و دیگر هزینه‌های مربوط به ویزای کار کانادا
  • عکس جدید پاسپورتی

مراحل دریافت ویزای کار کانادا

مراحل دریافت اقامت کاری کانادا

گام‌های کلی برای دریافت اقامت کاری کانادا عبارتند از:

1- ارسال تقاضا برای ارزیابی اثر بازار کار: نخستین گام پیش از اخذ ویزای کار کانادا این است که کارفرما باید برای دریافت مدرک ارزیابی اثر بازار کار (LMIA) (همان LMO سابق) اقدام نماید. توجه داشته باشید که این مرحله باید توسط کارفرما به انجام برسد.

2- دریافت جاب آفر: کارفرمای کانادایی باید رونوشتی از LMIA مثبت خود را به همراه نامه رسمی و کامل جاب آفر برای نیروی کار استخدامی خود بفرستد. نامه جاب آفر در واقع یک قرار استخدامی رسمی می‌باشد که اطلاعات الزامی عنوان شغلی ازجمله شرح، حقوق و دیگر جزئیات درآن آورده شده است.

3- تقاضای مجوز کاری کانادا از سوی متقاضی ویزای کار کانادا: متقاضیان کار در کانادا می‌بایست پس از دریافت نامه جاب آفر و LMIA مثبت از سوی کارفرما، برای اخذ ویزای کار موقت کانادا اقدام نمایند. این فرایند در سفارت‌خانه یا کنسولگری کانادا در کشور مبدأ یا به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. در صورتی‌ که شخص از سوی مسئولان مربوطه برای موقعیت شغلی مذکور مناسب شناخته شود، آنگاه مجوز کار کانادا برای او صادر خواهد شد.

4- اخذ ویزای کار کانادا: پس‌ از آنکه فرد متقاضی توانست ویزای کار کانادا را اخذ نماید، آنگاه می‌تواند بر اساس شرایط مختلف برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کند.

کارشناسان و مشاوران موسسه مهاجرتی هلدینگ رسام در تمامی مراحل اخذ ویزای کار کانادا می‌توانند شما را یاری نمایند.

 

جمع‌بندی

کشور کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای فعالیت حرفه‌ای و کار است. راه‌های مختلفی برای اخذ ویزای کار کانادا وجود دارد. در بیشتر روش‌ها جهت دریافت ویزای کار کانادا لازم است که متقاضی، جاب آفر داشته باشد. همچنین کارفرمای او باید مدرک LMIA مثبت، یعنی اثر بازار کار مثبت را از پیش دریافت کرده باشد. این مدرک ثابت می‌کند که امکان استخدام هیچ کانادایی برای عنوان شغلی مربوطه نبوده و لازم است فردی غیر کانادایی برای انجام آن وارد کانادا شود.

مهاجرت کاری به کانادا عمدتاً تحت برنامه کارکنان خارجی موقت کانادا (TFWP) صورت می‌گیرد. جریان استعدادهای جهانی (Global Talent Stream) نیز یک روش نوین می‌باشد که از سوی دولت کانادا برای جذب استعدادهای جهانی به‌تازگی تعبیه‌شده است. برنامه جابه‌جایی‌های بین‌المللی (IMP) و مجوز کاری پساتحصیلی (PGWP) کانادا دو راه عمده دیگر برای مهاجرت کاری به کانادا و اخذ ویزای کار کانادا هستند.

 

5/5 - (3 امتیاز)

2 Replies to “روش های دریافت اقامت کاری کانادا”

  1. سلام
    من در زمینه اقامت از طریق کاری کانادا مشاوره میخام بگیرم از شما

    1. سلام لطفا با شماره : 44961633-36 – 021
      تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Some of your fields has duplicated datanames, please fix it