برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا

برنامه آتلانتیک یا برنامه مهاجرتی Atlantic Immigration Pilot یکی از برنامه‌هایی است که مهاجرت به کانادا برای کارکنان ماهر را ممکن می‌سازد. قرار است در این برنامه با جذب نیروی کار خارجی، کمبود نیروی کار در استان‌های آتلانتیک کانادا جبران شود. استان‌های آتلانتیک کانادا عبارتند از: نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا و نیوفاندلند و لابرادور.

برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا چیست و چگونه کار می‌کند؟

برنامه آتلانتیک کانادا در سال 2017 به‌طور رسمی معرفی شد. از آن زمان تاکنون، سالانه بیش از 6 هزار نفر از سرتاسر جهان توانسته‌اند موفق به دریافت اقامت کانادا با این روش شوند.

این برنامه ابتدا به‌صورت موقت یا پایلت (Pilot) ارائه‌شده بود. اما به دلیل استقبال فراوان، در 17 اکتبر سال 2021 به یکی از اصلی‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا تبدیل شد.

با این روش، دولت می‌کوشد تا به رشد و شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد خود کمک کند. مهاجرت به کانادا با روش آتلانتیک، برای افراد غیر کانادایی است که می‌خواهند برای اخذ اقامت دائم کانادا و زندگی در منطقه آتلانتیک کانادا اقدام نمایند.

در این برنامه، متقاضی حتماً باید جاب آفر داشته باشد. این جاب آفر را یک کارفرمای معتبر می‌بایست از یکی از شهرهای آتلانتیک کانادا برای او بفرستد.

یکی از اصلی‌ترین مزایای برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا آن است که در این برنامه هیچ نیازی به سنجش اثر بازار کار یا همان مدرک LMIA نخواهد بود. در حالی‌که این مدرک در بسیاری از دیگر برنامه‌ها برای مهاجرت کاری به کانادا الزامی است.

برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا

پیش ‌نیازهای برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا

اساس کار برنامه آتلانتیک کانادا این است که میان دو دسته از افراد، رابطه تجاری برقرار می‌شود. این دو دسته عبارتند از:

  • افراد غیر کانادایی که می‌خواهند در منطقه آتلانتیک کانادا (استان هایی که بالاتر گفته شد)، سکونت و اقامت داشته باشند. شرایط موردنیاز برای این افراد در ادامه توضیح داده می‌شود.
  • کارفرماهایی که از سوی دولت برای استخدام افراد خارجی تأیید شده‌اند. دقت کنید که کارفرما باید جزء کارفرماهای معتبر استان های آتلانتیک باشد.

متقاضیانی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق برنامه آتلانتیک کانادا را دارند، جزء دسته اول به شمار می‌آیند.

شرایط اخذ اقامت کانادا با برنامه مهاجرتی آتلانتیک برای متقاضیان به شرح زیر است:

1- نیاز به داشتن سابقه کاری برای غیر دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان خارج از آتلانتیک و خارج از کانادا

متقاضیان باید دست‌کم یک سال سابقه کار تمام‌وقت و با حقوق در پنج سال گذشته داشته باشند. این ساعات کاری هم می‌توانند خارج از کانادا و هم به‌صورت کار رسمی داخل این کشور بوده باشند. لازم است که سابقه کار فرد متقاضی مطابق با یکی از سطوح مهارتی 0، A، B، یا C باشند. این سطوح در دسته‌بندی حرفه‌های ملی (NOC) آمده‌اند.

این شرط برای کسانی است که یا دانشجو نبوده‌اند یا در منطقه دیگری به‌جز استان های آتلانتیک کانادا مدرک خود را گرفته‌اند یا در کشور دیگری مدرک گرفته‌اند.

2- عدم نیاز به سابقه کاری برای دانشجویان استان های آتلانتیک

اگر متقاضی، تحصیل در کانادا را تکمیل کرده باشد، نیازی به داشتن سابقه کاری ندارد. شرایط برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا برای دانشجویان به شرح زیر است:

  • داشتن مدرک دانشگاهی یا موسسه‌ای یا گواهی‌نامه تجاری و کارآموزی با دوره آموزشی حداقل دوساله. این مدرک حتماً باید از یکی از مؤسسات آموزش عالی معتبر که در استان های آتلانتیک کانادا فعالیت می‌کنند، گرفته شده باشد.
  • متقاضی باید در تمام طول دوره تحصیلی خود به‌عنوان دانشجوی تمام‌وقت تحصیل کرده باشد.
  • متقاضی باید طی دو سال گذشته دست‌کم 16 ماه را در یکی از استان های آتلانتیک زندگی کرده باشد.
  • متقاضی باید هنگام تحصیل در کانادا دارای مجوز تحصیلی کانادا یا در صورت نیاز، دارای مجوز کاری کانادا بوده باشد.

3- داشتن جاب آفر معتبر

هر کارفرمای کانادایی که می‌خواهد جاب آفر برای برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا بفرستد، باید ابتدا برای تأیید اعتبار درخواست دهد.

سپس در صورت تأیید شدن، وارد فهرست کارفرمایان معتبر آتلانتیک (designated employers) خواهد شد. آنگاه خواهد توانست بدون نیاز به مدرک ارزیابی اثر بازار کار یا همان LMIA برای متقاضیان غیرکانادایی جاب آفر بفرستند.

این جاب آفر معمولاً برای مشاغل مورد نیاز کانادا فرستاده می‌شود. همچنین در برنامه آتلانتیک، کارفرمایان معتبر از سوی دولت ملزم می‌گردند تا به کارکنان خارجی خود برای اقامت در کانادا (در همان استان کارفرما) کمک کنند.

برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا

 

4- مدرک تحصیلی

برای هر یک از سطوح مهارتی که در دسته‌بندی NOC آمده است، الزامات خاصی از نظر مدرک تحصیلی تعیین‌شده است. یعنی برخی از سطوح مهارتی، نیاز به مدرک آموزش عالی ندارند (نیازی نیست دانشجو بوده باشید).

اما برای پذیرش در برخی سطوح مهارتی حتماً باید مدرکی بالاتر از دبیرستان داشته باشید. این مدرک می‌تواند خارج از کانادا گرفته‌شده باشد و سپس معادل‌سازی شود یا درون مرزهای این کشور گرفته شده باشد.

اگر مدرکتان را در کشور دیگری گرفته‌اید، باید معادل‌سازی آن را باEducational Credential Assessment ثابت کنید. الزامات تحصیلی برای دریافت ویزا آتلانتیک کانادا به شرح زیر هستند:

سطح مهارتی حداقل تحصیلات موردنیاز
0 داشتن مدرک تحصیلی آموزش عالی با طول دوره آموزش حداقل یک سال
A داشتن مدرک تحصیلی آموزش عالی با طول دوره آموزش حداقل یک سال
B داشتن حداقل دیپلم دبیرستان (از کشور کانادا یا هر کشور دیگر)
C داشتن حداقل دیپلم دبیرستان (از کشور کانادا یا هر کشور دیگر)

 

5- مدرک زبان

برای آنکه در برنامه مهاجرتی آتلانتیک  امکان پذیرش داشته باشید، حتماً نیاز به مدرک زبان دارید. مدارکی که در این برنامه پذیرفته می‌شوند، شامل موارد زیر هستند (داشتن یکی از این مدارک کافی است):

  • مدرک آیلتس (IELTS)
  • مدرک زبان انگلیسی کانادایی (CELPIP)
  • مدرک ارزیابی زبان فرانسه TEF

سطح زبان افراد متقاضی اخذ ویزای کانادا مطابق با معیار سنجش زبان CLB ارزیابی خواهد شد. در این معیار سطوح مختلفی مشخص شده‌اند. هر یک از سطوح مهارتی در دسته‌بندی NOC نیاز به سطح مشخصی از CLB دارند:

سطح مهارتی سطح CLB
0 5
A 5
B 5
C 4

حداقل نمرات آیلتس موردنیاز برای سطوح 4 و 5 CLB:

معادل‌سازی آیلتس با سطوح CLB
سطح CLB موردنظر مهارت خواندن آیلتس مهارت نوشتاری آیلتس مهارت شنیداری آیلتس مهارت گفتاری آیلتس
4 3.5 4 4.5 4
5 4 5 5 5

حداقل نمرات TEF موردنیاز برای سطوح 4 و 5 CLB:

معادل‌سازی TEF فرانسوی با سطوح CLB
سطح CLB موردنظر مهارت خواندن مهارت نوشتاری مهارت شنیداری مهارت گفتاری
4 121-150 181-225 145-180 181-225
5 151-180 226-270 181-216 226-270

6- داشتن تمکن مالی

جهت پذیرش در برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا لازم است توانایی کافی از نظر مالی داشته باشید. این مبلغ باید به‌اندازه‌ای باشد که بتواند هزینه‌های زندگی در کانادا را برای شما و خانواده‌تان پاسخگو باشد. البته فقط برای چند ماه نخست حضور در این کشور تا زمان درآمدزایی بعدی است.

برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا

کارفرمایی که جاب آفر برای برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا می‌فرستد، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

کارفرمایی که می‌خواهد برای متقاضی جاب آفر بفرستد، باید ابتدا جزء کارفرمایان معتبر یا designated employers شناخته شود. بدین منظور، لازم است کارفرما به یکی از ادارات استانی در همان استانی که فعالیت می‌کند، مراجعه نماید. همچنین باید بتواند ثابت کند که از نظر قانونی یا مقرراتی دارای مشکل جدی نیست. کارفرمای موردنظر هنگام تقاضا می‌بایست میزان نیاز خود به نیروی کار را بیان کند و نیز دلیل نیاز به استخدام نیروی کار خارجی را توضیح دهد. همچنین باید ثابت کند که می‌تواند به کارمند خود برای اقامت در کانادا کمک کند.

 

سطوح مهارتی NOC برای برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا

مشاغل موردنیاز کانادا برای استان‌های آتلانتیک به چهار دسته تقسیم شده‌اند. این دسته‌بندی‌ها بر اساس میزان سابقه و تحصیلاتی بوده که هر شغل ممکن است نیاز داشته باشد. توضیحات کلی این دسته‌بندی‌ها از قرار زیر است:

دسته‌بندی NOC توضیحات
0 مشاغل مدیریتی سطح بالا
A مشاغلی که به مدرک دانشگاهی نیاز دارند
B مشاغلی که به مدرک کالج یا مدرک کارآموزی نیاز دارند
C مشاغلی که به مدرک دبیرستان یا آموزش فنی حرفه‌ای نیاز دارند

 

راه‌های دیگر مهاجرت به آتلانتیک کانادا

استان‌های آتلانتیک کانادا چندی است که به‌صورت مستقل نیز به جذب مهاجر می‌پردازند. یکی از اصلی‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا به‌ویژه به استان‌های منطقه آتلانتیک کانادا استفاده از برنامه‌های استانی کانادا (PNP ها) است.

در این برنامه‌ها، انواع بسیار گوناگون و گسترده‌ای از مهارت‌ها برای مهاجرت کاری به کانادا پذیرفته می‌شوند.

همه‌ساله شمار زیادی از مهاجران برای اخذ اقامت کانادا از طریق برنامه‌های استانی اقدام می‌نمایند و موفق می‌شوند. اصلی‌ترین برنامه‌هایی که برای مهاجرت به استان های آتلانتیک کانادا در نظر گرفته شده‌اند، عبارتند از:

  • برنامه استانی نوا اسکوشیا (NSNP)
  • برنامه استانی نیوبرانزویک (NBPNP)
  • برنامه استانی نیوفاندلند و لابرادور (NLPNP)
  • برنامه استانی پرنس ادوارد آیلند (PEI PNP)
  • اکسپرس اینتری کانادا (که کلی‌تر است و در سطح دولتی و فدرال مهاجر می‌پذیرد.)
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Some of your fields has duplicated datanames, please fix it