ویزای استارتاپ کانادا

ویزای استارتاپ کانادا یا همان Startup Visa به شما فرصتی می‌دهد تا برای راه‌اندازی یک بیزینس استارتاپی به کانادا مهاجرت کنید و اقامت دائم این کشور را به‌دست آورید. آمار موفقیت بالای ایرانیان در زمینه راه‌اندازی استارتاپ در کانادا و کم‌هزینه بودن این روش، دو دلیل مهمی است که بسیاری از کارآفرینان را به سمت کانادا می‌کشاند و موجب محبوبیت این شیوه از مهاجرت به کانادا شده است. در واقع این ویزا یک معامله برد-برد است؛ چرا که هم برای متقاضی دسترسی به بازار جهانی را میسر می‌کند، هم کانادا اقتصاد بهبود‌یافته‌ای را خلق خواهد کرد.

در این صفحه از وبسایت مجموعه مهاجرتی هلدینگ رسام شما را با صفر تا صد ویزای استارتاپ کانادا آشنا خواهیم کرد. هرآنچه که باید برای شروع این مسیر بدانید در ادامه آماده شده است.

اخذ ویزای استارتاپ کانادا

ویزای استارتاپ کانادا چیست؟

ابتدا باید بدانید ویزای استارتاپ کانادا چیست؟ ویزای startup  کانادا که به اسم SUV هم شناخته می‌شود، ویزایی است که می‌توان آن را فرصتی برای دریافت اقامت دائم کانادا در نظر گرفت. یکی از مهم‌ترین مزایای ویزای کانادا از طریق استارتاپ نسبت به دیگر روش‌های مهاجرتی مشابه، کم‌‌هزینه‌تر بودن آن است. برای دریافت استارتاپ ویزای کانادا، فرد متقاضی به‌عنوان یک کارآفرین و ایده کاری وی، باید 4 خصوصیت زیر را دارا باشد:

  1. فرد متقاضی و ایده آن، باید دارای مهارت و پتانسیل ایجاد کار باشد.
  2. نوآوری اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین ایده کسب‌وکار باید کارآفرینانه و جدید باشد.
  3. کانادا برای بهبود اقتصاد خود به دنبال کسب‌وکارهایی است که بتوانند برای افراد کانادایی،‌ بازار کار ایجاد کنند؛ بنابراین ایده فرد متقاضی باید این نیاز را برطرف کند.
  4. رقابت در سطح بین‌المللی بالا است؛ به این معنی که ایده کسب‌وکار برای تاییدیه ویزا و ورود به کانادا، باید حرفی برای گفتن داشته باشد.

مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ

بدون شک، مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ، یک فرصت منحصربه‌فرد برای افراد با ذهنیت کارآفرین و نوآورانه است. اگر ایده‌ای نو و کاربردی دارید و مطمئن هستید این ایده در کانادا موجب رشد این کشور می‌شود مهاجرت از طریق ویزای استارتاپ این کشور یک انتخاب عالی به نظر می‌رسد. این کشور، با محیط کسب‌وکار متنوع و پشتوانه قوی برای رشد، به‌عنوان یک مقصد جذاب برای کسب‌وکارهای نوپا شناخته می‌شود.

از جمله مزایای اصلی مهاجرت از طریق استارتاپ به کانادا، امکان دسترسی به بازار بزرگ و چندفرهنگی کانادا است که به کسب‌وکارهای جدید فرصت‌های بی‌پایانی ارائه می‌دهد. در کانادا، دولت از طریق برنامه مهاجرتی خود، برای کارآفرینان امکان مهاجرت و پشتیبانی مالی فراهم می‌کند. بنابراین اگر شما آماده برداشتن گامی بزرگ و شروع کسب‌وکار خود هستید، مهاجرت به کانادا، از طریق استارتاپ می‌تواند دروازه ورود به یک زندگی جدید و موفق باشد.

ویزای استارتاپ با ویژگی‌ها و مزایایی، که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم با روش‌های دیگری نظیر ویزای کار کانادا متفاوت بوده و نوعی سرمایه‌گذاری در کانادا البته از نوع دو طرفه محسوب می‌شود. شما ایده‌ی خود را در کشوری با فرصت‌های روبه‌رشد خرج می‌کنید و از طرفی از مزایای اقامت در این کشور نیز بهرمند خواهید شد.

مزایای ویزای استارتاپ کانادا

وقتی صحبت از هرنوع از روش‌های مهاجرتی می‌شود، آنچه که می‌تواند شما را در این راه دشوار مصرتر کند، دانستن مزایایی است، که با اخذ آن نصیبتان خواهد شد. اما فرد متقاضی چه مزایایی به دنبال اخذ ویزای استارتاپ کانادا به‌دست می‌آورد؟

اخذ اقامت دائم کانادا و اجازه کار در این کشور

امکان اقامت خانواده در کانادا

عدم نیاز به مدرک بالای زبان

حمایت دولت کانادا از طرح

بعد از 3 سال پاسپورت کانادایی را دریافت می‌کنید

ایجاد مشکل در بیزینس تاثیری روی اقامت ندارد

شرایط اخذ ویزای استارتاپ کانادا

وقتی صحبت از شرایط ویزای استارتاپ کانادا می‌کنیم، باید آن را دو قسمت در نظر بگیریم: بخش اول شرایط کلی متقاضی و بخش دوم شرایط ثبت شرکت در کانادا از طریق ویزای استارتاپ است. در ادامه این دو بخش را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

1- شرایط متقاضی ویزای استارتاپ کانادا

  • تمکن مالی برای نیازهای خود و خانواده حداقل به مدت 6 ماه
  • مدرک آیلتس حداقل 5
  • داشتن نامه حمایتی
  • عدم داشتن سوپیشینه یا مشکل پزشکی خاص
  • داشتن مدرک تحصیلی مرتبط به‌مدت حداقل یک سال

2- شرایط ثبت شرکت در ویزای استارتاپ کانادا

ویزای استارتاپ کانادا یک برنامه فدرال مهاجرتی است که در آن دو شرط عمده وجود دارد. اول نوبودن بیزینس پیشنهادی و دوم تایید آن توسط مراجع ذیصلاح! علاوه‌بر این دو شرط، مورد تاییدبودن توسط یک سازمان حمایتی که هم‌راستا با اهداف بیزینس باشد، در اختیار داشتن حداقل 10 درصد از سهام شرکت، حضور حداکثری فیزیکی شرکت در خود کانادا، در کنار شرایطی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، مواردی هستند که شما با داشتن آن‌ها می‌توانید از اخذ ویزای استارتاپ خود مطمئن باشید. اما این پایان کار نیست! شما برای کار در کانادا نیاز به مجوز کار دارید و برای این مجوز کار هم لازم است مدارکی را آماده نمایید.

  • شرایط دریافت مجوز کار work permit در ویزای استارتاپ
  • اقامت در کانادا غیر از ایالت کبک
  • پرداخت هزینه توافق کارفرما به مبلغ 230 دلار
  • داشتن نامه حمایتی
  • داشتن سرمایه کافی برای مدیریت خود و خانواده به‌مدت 6 ماه

درصورتی‌که همسر یا فرزندانتان نیز قصد همراهی شما را دارند برای کار یا تحصیل باید اجازه‌نامه‌های مربوطه را دریافت کنند.

مراحل دریافت ویزای استارتاپ کانادا

مراحل اخذ ویزای استارتاپ کانادا را می توانیم به صورت زیر شرح دهیم. هر یک از این مراحل می بایست به صورت دقیق برنامه ریزی شده و انجام شوند.

ابتدا از یافتن یک ایده خوب برای استارت‌آپ شروع کنیم. وقتی صحبت از ایده تجاری خوب می‌کنیم، منظورمان بررسی دقیق شرایط اجرایی‌شدن ایده شما در کانادا است. این ایده باید بکر و برای کانادا مفید باشد. در عین حال بهتر است روی پیدا کردن سازمان حمایتی مورد نظر و بیزینس پلن هم کار کنید.

مرحله بعد را بهتر است به شرایط دریافت ویزا، که توسط اداره مهاجرت کانادا مشخص شده است، اختصاص دهید. قرار گرفتن در این مرحله یعنی شما با موفقیت مرحله اول را که به اندازه کافی سخت بوده است پشت سر گذاشته‌اید. وقتی تایید ایده‌ی خود را گرفتید وقت آن است که با سازمان‌ حمایت‌کننده وارد مذاکره شوید. این سازمان ها می بایست حتما ایده شما را تایید کنند. آنها به رشد کسب و کار های جدید کمک کرده و مورد تایید دولت کانادا می باشند. 

پس مذاکره موفق این شرکت نامه‌ی ساپورت به شما می‌دهد، که این نامه را برای مدارک خود نیاز دارید، ضمن اینکه نامه تعهدی (Commitment certificate) برای اداره مهاجرت کانادا می‌فرستد.

حالا شما با این مدارک باید برای دریافت ویزای کار یا ویزای اقامت اقدام کنید. تایید مدارک توسط اداره مهاجرت پروسه‌ای 3 تا 6 ماهه است ولی در این پروسه اقامت دائم شما درحال پیگیری است.

توجه داشته باشید ممکن است به دلایلی مانند چک کردن پروژه پای سازمان‌های دیگری نیز به این فرایند باز شود. تا اینجا چند بار به سازمان‌های حمایتی و نقش آن‌ها در اخذ ویزای استارتاپ کانادا اشاره کردیم حالا وقت آن است که ببینیم اساسا سازمان‌های حمایتی چه کاری انجام می‌دهند؟

همه‌چیز در مورد سازمان‌های حمایتی

در کل سه نوع سازمان حمایتی وجود دارد، ونچر کپیتال، انجل اینوستر، انکوباترها. هرکدام از این سازمان‌های حمایتی شرایط خود را دارند که می‌توانید در جدول زیر ببینید:

نام سازمان حمایتی

شرایط

میزان سختی

ونچر کپیتال

داشتن ایده‌های بزرگ، بررسی رکورد فروش شما در همان مراحل اولیه، ایده باید درحال حاظر چند صد هزار دلار فروش داشته باشد و قابلیت تبدیل به فروش میلیونی را نیز داشته باشد.

سخت

انجل اینوستر

سرمایه‌گذاران شخصی و شرکت‌های متوسط، کمک به‌صورت دریافت درصدی از سهام

متوسط

انکوباتر

مراکز رشد هستند، علاوه‌بر اینکه پولی نمی‌دهند مبلغی هم دریافت می‌کنند. وظیفه آماده‌سازی استارتاپ را برعهده دارد. نظارت بر رشد شرکت و ارائه راه‌هایی برای افزایش سرمایه

اما آیا نظارتی روی سازمان‌های حمایتی وجود دارد؟ بله قطعا! کانادا از طریق Peer Review به کار سازمان‌های حمایتی از طرق گوناگونی نظارت می‌کند. Peer review به‌طور خلاصه روند نظارتی پلیس مخفی کانادا روی سازمان‌های حمایتی برای جلوگیری از ایجاد هرگونه تقلب است. دولت کانادا از طریق این برنامه رابطه بین سرمایه‌گذار و سازمان حمایتی را با بررسی مواردی مانند مقدار بررسی، میزان تعهدات، اطمینان از ثبت استارتاپ در کانادا، اطمینان از ساخار سهام، بررسی ایده اصلی، شرکت در برنامه‌های انکوبار بررسی می‌کند.

مدت زمان گرفتن ویزای استارتاپ کانادا

شنیده‌اید که افراد چقدر پشت در سفارت‌ها و کشورها می‌مانند تا اقامت یک کشور از جمله کانادا، که این روزها برای بسیاری از ایرانیان مقصد محبوبی است را کسب کنند؟ در ویزای استارتاپ کانادا چقدر باید پشت مرزهای کشور بمانید؟ زمان برای همه اهمیت دارد و حق شما است بدانید، باید چقدر برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا زمان بگذارید.

مدت زمان دریافت ویزای استارتاپ کانادا و اخذ اقامت با این روش بین ۱۲ تا ۱۶ ماه طول می‌کشد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در این بازه زمانی، هر تغییری در اطلاعات شخصی خود را باید به دفتر ویزا اطلاع دهید تا تاخیری در پروسه رخ ندهد. در موارد زیر ممکن است پاسخ ویزای استارتاپ با تاخیر مواجه شود:

  1. مسائل امنیتی و کیفری داشته باشید و اداره مهاجرت لازم ببیند که در مورد پیشینه شما بیشتر تحقیق کند.
  2. لازم باشد که دفتر ویزا برای تایید اطلاعات شما با یک دفتر ویزای دیگر در کانادا یا خارج از کانادا تماس بگیرد.

شما می‌توانید وضعیت درخواست خود را پس‌از شروع پردازش درخواست در دفتر ویزا، در وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا چک کنید. با این اوصاف اگر قصد مهاجرت به کانادا از این راه را دارید خود را برای یک مسیر سخت آماده کنید. البته راه‌هایی هم وجود دارد که این مسیر ساده‌تر شود. یکی از این راه‌ها، تماس با مشاوران هلدینگ رسام است. امتحانش علاوه‌بر این‌که ضرری ندارد، مطمئن هستیم منفعت بزرگی برای شما به همراه خواهد داشت.

مدارک لازم برای ویزای استارتاپ کانادا

حالا که شرایط اخذ ویزای استارتاپ کانادا را بررسی کردیم زمان آن است که ببینیم باید چه مدارکی را برای اخذ این ویزا آماده کنید! بعضی از مدارک در همه روش‌های مهاجرتی یکسان است، ولی برخی دیگر اینطور نیست. به‌طور کل چک لیست مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

مدرک زبان

نامه حمایت

مدرک تمکن

گواهی سوءپیشینه

پاسپورت

مدارک شغلی

مدارک تحصیلی

مدارک مالی

تاییدیه پرداخت هزینه ویزا

مدارک هویتی

نکته‌ی دیگری که باید در این قسمت به آن توجه داشته باشید، این است که متقاضی برحسب شرایط خود و خانواده ممکن است، نیاز به ارائه مدارک دیگری هم داشته باشد، که درصورت مشاوره دقیق‌تر می‌توانید با کارشناسان ما در هلدینگ رسام تماس بگیرید.

هزینه‌های ویزای استارتاپ کانادا

هزینه ویزای استارتاپ کانادا شامل سه نوع هزینه راه‌اندازی استارتاپ، هزینه دریافت ویزای کار و اقامت دائم است. در جدول زیر می‌توانید این هزینه‌ها را بررسی کنید.

ویزای کار

نام هزینه

مقدار هزینه

جاب آفر

230 دلار

اجازه کار یا work permit

255 دلار

اجازه کار همسر

255 دلار

اجازه کار فرزند

100 دلار

یعنی برای یک خانواده سه‌نفره که هر سه بخواهند کار کنند، هزینه ویزای کار معادل مبلغ 840 دلار خواهد بود. مجوز کار به‌معنای اجازه کار در کانادا است که به‌طور معمول سه سال اعتبار دارد و شما تا زمانی که اقامت دائم خود را کسب کنید به آن نیاز دارید.

اقامت دائم

نام هزینه

مقدار هزینه

خود شخص

2140 دلار

همسر

1365 دلار

فرزند

230 دلار

همین خانواده سه‌نفره باید مبلغی حدود 3735 دلار را برای اقامت دائم در نظر بگیرند. اما هزینه شرکت‌های سرمایه‌گذار چطور؟ همانطور که در بالا توضیح دادیم شرکت‌های حمایتی ونچر کپیتال، انجل اینوستر سخت‌تر پروژه را قبول می‌کنند ولی مبلغی پول توافق‌شده را در اختیار شرکت می‌گذارند. ولی انکوباترها مبلغی را دریافت می‌کنند که این مبلغ بین 50 تا 100 هزار دلار متغیر است.

بررسی جزئیات تمکن مالی

در قسمت‌های قبل درمورد شرط تمکن مالی برای این نوع ویزا صحبت کردیم ولی این مبلغ چقدر است؟ جدول زیر را برحسب تعداد نفرات ملاحظه کنید:

تعداد اعضای خانواده

حداقل سرمایه

1

13757

2

17127

3

21055

4

25564

سوالات رایج در مورد ویزای استارتاپ کانادا

اما در ادامه اجازه دهید چند مورد از سوالات مهم شما را پاسخ دهیم. ما در طول مشاوره‌های خود با دو سوال عمده مواجه می‌شویم. یکی از این سوال‌ها در مورد زمان راه‌اندازی استارتاپ پس‌از مهاجرت به کانادا و دیگری شانس دریافت ویزای استارتاپ است. در ادامه این دو سوال را پاسخ خواهیم داد:

آیا باید یک استارتاپ را پس‌از مهاجرت راه‌اندازی کنید؟

بله؛ بلافاصله پس‌از مهاجرت باید استارتاپ خود را راه‌اندازی کنید. مادامی‌ که با ویزای کار در کانادا اقامت دارید، روند پیشرفت استارتاپ توسط اداره مهاجرت بررسی می‌شود. باید بدانید که اداره مهاجرت کانادا اگر حس کند که شما فقط به قصد دریافت اقامت دائم، اقدام به راه‌اندازی این استارتاپ کرده‌اید، ممکن است کمی اوضاع از کنترل شما خارج شود.

البته این بدان معنا نیست که کانادا انتظار یک موفقیت صددرصدی از استارتاپ افراد را دارد؛ چرا که استارتاپ‌ها ماهیتشان با ریسک در هم تنیده شده است و ریسک جزء جدایی‌ناپذیر آن‌ها است. شما هم برای راه‌اندازی یک استارتاپ در کانادا باید ریسک‌پذیر باشید و خود را آماده چالش کنید!

با وجود ظرفیت محدود و تقاضای بالا آیا شانسی دارم؟

پاسخ این سوال را ابتدا با یک خبر خوب آغاز می‌کنیم. در سال 2023 ظرفیت ویزای استارتاپ کانادا به 3500 نفر افزایش یافته است. بااین‌حال نسبت به آمار متقاضیان، همچنان ظرفیت ویزای استارتاپ کانادا محدود است. این موضوع از آن‌جایی اهمیت دارد که در سال 2021 و سال 2020 این ظرفیت کاهش پیدا کرد. البته همچنان باید در آماده‌سازی مدارک نهایت دقت را انجام دهید و بدانید که اگر ایده‌ای جذابی برای دولت کانادا داشته باشید، شانس خوبی خواهید داشت.

هلدینگ رسام اینجاست تا به شما کمک کند

با خواندن این مطلب، حتما شما هم پی برده‌اید که مسیر اخذ ویزای استارتاپ کانادا، مسیر ساده‌ای نیست. اما چطور می‌توان این مسیر سخت را ساده‌تر پیمود؟ شما در این راه با چندین چالش مهم روبه‌رو هستید که احتمالا خودتان هم با خواندن این مقاله به آن پی برده‌اید. پیداکردن شرکت‌ حمایت‌کننده مناسب و ارائه یک بیزینس پلن موفق و دقیق.

سوالاتی که ذهن هر خواننده دقیقی را درگیر می‌کند، شامل چگونگی نوشتن یک بیزینس پلن موفق و پیداکردن سازمان‌ حمایت‌کننده مناسب است. برای ارائه یک بیزینس پلن موفق، شما به کسانی نیازمندید که هم فضای کاری کانادا را خوب بشناسند و هم با موسسات سرمایه‌گذاری آشنا باشند. شرکت هلدینگ مهاجرتی رسام با صدها پرونده موفق در این زمینه می‌تواند با توجه به ویژگی‌های شما، بیزینس پلنی تدوین کند که نه گفتن به آن کار دشواری باشد.

هلدینگ رسام در قدم به قدم پیمودن این مسیر در کنار شما است تا رویای خود را در کانادا، کشور فرصت‌های برتر، پیاده کنید. برای ارتباط با ما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت تماس گرفته و یا از طریق اینستاگرام هلدینگ رسام اقدام کنید.

5/5 - (2 امتیاز)